Today I finally made it to this photo-exhibition "Towards the profundity of the invisible: The power of Rika Noguchi’s photographs" by Rika Noguchi, taking place at Galley 916 in Minato.
Although I think myself as very sensitive who can easily get moved or hurt or just about anything, there are not many times I end up crying from seeing an image.
It happened today, as I was looking at one of her photographs. Tears were filling up my eyes.
The photograph was showing a rose garden which Noguchi's father created when she was a child.
Actually the image itself was taken by her father, meaning the photographer was NOT her but her father. She hand printed the negative after her father passed away recently.
It was her experiment to make something invisible visible.
Here, something invisible should be her father's love towards his rose and also Noguchi's love towards her dad in her memory.
Even though I am not related to this family, the picture, which didn't even contain a human figure, just moved me so hard.
It was just amazing and crazy.
After that, I couldn't think anything but about going to the darkroom in Ouzi (very far from where I was) to print my own photographs.
It wasn't something beautiful such as "get inspired" but was more like "get threatened."
"I HAVE TO DO (OR I DIE)"
That's it.
Unfortunately, I didn't have any negatives to print from at that moment, and plus going back home to pick up them was out of the question (because I needed to do that asap.)
So I decided to shoot, like crazy, with my Leica.
It was fun, and thanks to the 3 rolls I finished after that, I get my healthy mind back again.
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ずっと行きたいと思っていた写真展に今日やっと行ってきました
Gallery 916でやっている野口里佳さんの「父のアルバム/不思議な力」
わからない
私は感受性が強い方だと思うけど
さすがに写真を見て泣く事はそこまでなくて
でも今日は、気づいたら涙がじんわり出ていました
あの静かな空間で 淡々と、静かに並ぶ野口さんの写真を見ていたら
懐かしくて切ない気持ちがどんどん溢れてきて
きっかけは 薔薇の写真 薔薇の咲く庭
写真自体も 野口さんが撮ったものではなく 野口さんのお父さんが撮ったもので
お父さんが亡くなったことをきっかけに 野口さんが改めてその写真を焼き
展示のテーマでもある「見えないものを写す」ことに挑戦した
そこに映っていたのは お父さんの自慢の薔薇と それを愛おしく思いレンズを向けるお父さんの気持ち
そして そんな父に対する野口さんの気持ちと その他 きっと私の知らない色々な感情
まったく他人の私にも これだけの”打撃”を与える写真
すさまじいな と思いました
その後はもう居てもたってもいられなくなって
すぐにでも暗室に入って写真焼きたいと思って
ソワソワ ソワソワ
というよりも そんな生易しいものではなく
ある種の脅迫概念というか
「やらないと(死にそう)」
そういう感じ(ここ最近多い。精神キツいけど、もはや仕方ない)
ただ、焼くネガが手元になかった
一度家に帰ったりしたら、その有り難い(?)脅迫概念が消え失せてしまいそうだったので
とりあえず無茶苦茶に写真を撮りまくりました
普段多くても一日で36枚撮りを1ロールくらいなのだけど
その後の数時間で3ロールくらい立て続けに撮り
無事、精神安定が図れました パチパチパチ
「Lady's Powder Room / 女子トイレ」
「A Mirror, Self-Timer / 鏡 セルフタイマー」
「A Mirror, Self-Timer 2 / 鏡 セルフタイマー 2」
「Red Red Lip Is What I Am Into Now / さいきんルージュなリップがお気に入り」
「Nov. 2 apprx. 4pm in Asakusa, Nice wind / 11/2 16時ごろの浅草 風向き良好」
By the way, I met my friend after taking pictures like crazy and told him
"Hey listen, I took photographs like crazy today."
And he said,
"??? What are you talking about? You ARE crazy, not "like" crazy. "
Well, you know, actually it was true.
On Sunday, I developed a few rolls of totally-very-much-expired Tri-X monochrome film around 3am after coming back from work. The outcome was just amazing, all the images had this very weird white dots spread all over the negatives. They also had surface irregularity which made them look more interesting.
On the same day, from 6 - 12pm, I was in the darkroom in Shinjuku trying to get the best of those weird looking negatives. It took me six 11x14 papers to get the first print right. It was hard and time consuming, yet the every second of the time I was working on that one image, I was so fulfilled and happy. That's important.
I guess I am going to work on some video editing tomorrow. Something I haven't tried yet.
Ok, am going to bed, can't believe it took 4hrs to create this one blog post.
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余談ですが、その後会った友達に
「いやー今日アホみたいに写真撮ちゃってさ。」って言ったら
『??は? 何いってんの
”アホみたいに”じゃなくて オマエはアホだろ』
と言われ、何とも納得しました。確かにな、と。
一昨日も思い立って夜中3時くらいにモノクロネガを現像して
10年以上前に消費期限が切れた貰い物のTri-Xだったせいか ただ色々測らずに適当にやり過ぎたせいか
今まで見た事もないような 白い斑点がボツボツとついた かつ ムラムラなネガが出来上がり
こともあろうに それをとても気に入ってしまい
次の日(昨日)の夜
さっそく新宿のレンタル暗室にこもり
大四で何枚も何枚も、納得がいくまで焼きまくる
楽しくて 仕方ない
#5を22.5 sec & #00を2.5 sec か…
はたまた #5を23 sec & #00を2 sec か
交互に見比べながら5分くらいうーんうーん悩んだ挙げ句
もう「どっちでもいいんじゃないこれ?」と
どっちをOKにするかはその時の気分で選ぶようにする
こだわってるのかないのかもはや分からない
0時過ぎて暗室を飛び出す むちゃくちゃ走って、何とか終電に乗りこむ
駅から家までの間にコンビ二に寄って、できたてホカホカのプリントをコピー機スキャン
夜中の2時くらいに被写体の子にデータを一方的に送りつける
すごく満足した よく寝れた
明日は、カラー暗室に入るかと思いきや
動画編集をやってみようかと
やったことないのだけど FinalCutProデビュー予定
あぁもう寝よう。
はて 何を書きたかったのやら